De warme hap

15 augustus 2016

Terwijl in zuidelijk gelegen landen de meeste mensen hun warme maaltijd ’s middags gebruiken, staat hij in Nederland aan het begin van de avond gepland. Deze gewoonte ontstond toen de meeste mensen in een fabriek of op een kantoor gingen werken. Daarvóór was het ook bij ons gebruikelijk om tussen de middag warm te eten. Bij welk ritme jij je het prettigst voelt, maakt eigenlijk niet zoveel uit, zolang het lichaam tijdens de warme maaltijd maar alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarbij speelt ook geen rol hoe lang of hoe kort je in de keuken staat.

Gezonde groepen

De meesten van ons zijn opgegroeid met de Schijf van Vijf, een richtlijn om de juiste keuze te maken voor producten die ons lijf gezond houden. Kortweg komt het erop neer dat je elke dag iets moet eten uit een van de vijf groepen: groente en fruit, volkoren producten zoals o.m. volkoren brood, vlees-vis-noten-eieren-vegetarische producten, zuivel, zachte of vloeibare vetten en uit de ‘zesde groep’ vocht. Elke groep kent een groot aantal soorten zodat je oneindig veel variaties kunt bedenken op het thema gezond eten.

Volkoren

Wat dacht je van een maaltijd rondom volkorenbrood? De Duinen VolVezel van Bakker van Maanen heeft een basis van 100% volkorenmeel, waaraan nog eens extra tarwevezels zijn toegevoegd. Ons volkorenbrood bevat heel veel voedingsvezels die allemaal een gunstig effect hebben op de spijsvertering. En dat maakt het een uitstekende basis voor een lekkere broodmaaltijd met soep of een hele speciale quiche. 

Tip: VolVezelquiche

Wat heb je nodig:

8-10 sneetjes Duinen VolVezel, 2 eetlepels olijfolie,  3 preien, 2 tenen knoflook in kleine stukjes, 2 theelepels verse of gemalen rozemarijn, tijm,  oregano, basilicum, 3 eieren, 100 ml room, 125 gram oude kaas of blauwe kaas als Bleu d’Auvergne of Gorgonzola, 3 tomaten, peper en zout.

Zo maak je het:

Verwarm de over voor op 200 graden. Snij de preien in ringen, pel de knoflook en snij die in dunne flinters. Snij de tomaten in niet te kleine blokjes. Snij de korstjes van het brood. Maak van de oude kaas dunne blokjes of verkruimel de blauwe kaas.

Vet de quichevorm in met een deel van de olijfolie. Bekleed de vorm en de randen met het brood en druk dat goed aan. Verhit de olijfolie in een koekenpan met stevige bodem en bak prei en knoflook even kort aan, voeg dan de kruiden toe. Laat alles een paar minuutjes doorbakken op een middelhoog vuur. Verdeel het mengsel over het brood. Klop dan de eieren los met room, zout en peper en schenk dit over het mengsel. Strooi de blokjes oude kaas of verkruimelde blauwe kaas hier overheen. Leg de blokjes tomaat daar bovenop. Besprenkel het geheel met wat olijfolie. Bak de Duinenquiche in 25 minuten bruin en gaar. Geef er een gemengde salade bij en een lekker glas wijn!

Vul de tekst in
Kies een foto