Goed groen groei label voor bakker van maanen

Katwijk op een duurzame en sociaal maatschappelijke manier economisch laten groeien. Dat is de doelstelling die 20Duurzaam20, de gemeente Katwijk en Katwijk Marketing alle drie nastreven. Om bedrijven hierin te stimuleren komen twee van de partijen, Katwijk Marketing en 20Duurzaam20, met het label ‘Goed Groen Groei | Katwijk’. Op zaterdag 8 oktober werden tijdens de eerste Katwijkse Duurzaamheidsmarkt vijf labels uitgereikt door wethouder Jacco Knape.

Het Goed Groen Groei |Katwijk-label wordt op aanvraag toegekend aan bedrijven die bijzondere maatregelen hebben genomen om het milieu te sparen, die een positieve bijdrage leveren aan hun lokale sociale en maatschappelijk omgeving, of die op een andere manier uitblinken op het gebied van duurzame groei. Het is een lokaal label, waarbij nadrukkelijk wordt gekeken naar de bedrijfsomvang en uitgangssituatie van de aanvrager. Ook de bijdragen aan de lokale samenleving worden meegenomen bij de toetsing. De eerste vijf labels werden op 8 oktober uitgereikt aan De Bonte Kraai, E-One, Bakker van Maanen, Gezondergroen/Indoorvolkstuin en Het Strand, die ieder op hun eigen manier energie steken in duurzame economische groei.

Over de organisaties
Het kleinschalige biologische eetcafé De Bonte Kraai steekt veel energie in het verduurzamen van haar bedrijfsvoering, maar toont ook sociaal maatschappelijke betrokkenheid. Bijvoorbeeld door stageplaatsen aan te bieden of door het organiseren van lezingen en andere evenementen die het culturele en educatieve landschap van Katwijk versterken.

Het bedrijf E-One blinkt uit op het gebied van duurzame innovatie. Met hun 100% elektrische voertuig (geen fiets!), hebben de eigenaren het ambitieuze doel om de mobiliteit te revolutioneren: zonder uitstoot en lawaai, weersonafhankelijk naar je werk. Deze uitvinding krijgt landelijk veel aandacht en draagt daarom bij aan het duurzame en innovatieve imago van Katwijk.

Ondanks de meer dan 100-jarige traditie staat Bakker van Maanen open voor innovaties op het gebied van duurzaamheid. Dit is in de gehele bedrijfsvoering te merken: Van Maanen deed  technische aanpassingen in de bakkerij, reduceert afval en gebruikt hybride voertuigen. Ook stimuleert Van Maanen de lokale betrokkenheid van de winkelteams, door hen bij de uitvoering van sociale projecten te betrekken. 

In de Indoorvolkstuin in Rijnsburg worden bewoners gestimuleerd om zonder chemische bestrijdings- en bemestingsmiddelen, puur door gebruik van regenwater en met zo min mogelijk energieverbruik levensmiddelen te telen. Via de aardbeienpluktuin en de (web)winkel gezondergroen.nl kunnen geïnteresseerden bovendien pure agrarische producten kopen, ook worden hier workshops gehouden over gezondheid en gezond eten.  

Het Strand heeft al jarenlang een gouden ‘Green Key’, de hoogst mogelijke certificering volgens de normen van de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit. Het gebruik van duurzame materialen, het besparen op energie en water en het verminderen van afval is bij Het Strand diep geworteld. Met hun nieuwe (duurzame) jaarrond paviljoen maakt Het Strand de Katwijkse kust ook in de wintermaanden nog attractiever.

Over Goed Groen Groei | Katwijk
Het label is een initiatief van 20Duurzaam20 en Katwijk Marketing. Zij bieden bedrijven die milieuvriendelijk, sociaal verantwoordelijk en lokaal betrokken zijn een extra platform. Deze bedrijven kunnen zich op een positieve manier onderscheiden en presenteren aan de markt. Voor bewoners en bezoekers moet eenvoudiger zichtbaar worden welke duurzame bedrijven, initiatieven, producten en activiteiten in Katwijk te vinden zijn.

Aanvragen van het label kan via Katwijk Marketing, toetsing van de toekenningscriteria wordt verzorgd door een onafhankelijk adviesbureau. Meer weten? Kijk op www.katwijkmarketing.nl

Vul de tekst in
Kies een foto