Ons amandelspijs: 100% puur de lekkerste!

18 oktober 2014

Nog eventjes en ze liggen er weer: al die heerlijkheden gemaakt met amandelspijs. Lekker én verantwoord. Want wist je dat de spijs voor ons banket 100% puur natuur is? Zonder smaakversterkers, conserveringsmiddelen en andere rare e-nummers. Waarom? Omdat dit nu eenmaal het lekkerste en meest gezonde is!

Gevuld speculaas, banketletters, gevulde koeken en oh ja, de kerststol…. Amandelspijs is niet meer weg te denken in de feestmaanden die voor de deur staan. Omdat ons uitgangspunt is om met zo min mogelijk toevoegingen te werken, hebben we een amandelspijs kunnen vinden die daar helemaal bij hoort. Gemaakt van alleen natuurlijke grondstoffen en zonder e-nummers en andere rare toevoegingen. 100% puur natuur!

Met als basis? Amandelen natuurlijk! En laat dat nu net één van de gezondste noten zijn. Zo staan amandelen erom bekend niet alleen rijk te zijn aan vitamines en mineralen, maar ook een gunstige invloed te hebben op het hart, het cholesterolgehalte, de hersenen en je spijsvertering. Zo zijn amandelen een uitstekende bron van vitamine E dat de huid, zenuwen, spieren, rode bloedcellen en het hart gezond houdt. Daarnaast bevatten amandelen weinig verzadigd vet en veel van de gezonde onverzadigde vetten en zit het barstensvol vezels die je stoelgang en darmen een handje helpen.

Zelf maken? Zo gedaan!

Zelf amandelspijs maken? Het zal je verbazen hoe makkelijk het te maken is. Neem 100 gram amandelmeel (of maal amandelen zelf fijn), 100 gram suiker en een klein beetje citroensap en meng alles door elkaar. Als het te droog is, kun je er nog een beetje ei aan toevoegen. Leg het mengsel op wat vershoudfolie en maak er een goed afgesloten rolletje van dat je in de koelkast laat opstijven. Wil je echt een fijne smaak ontwikkelen, laat het dan minimaal 2 weken ‘rijpen’ voor een optimale smaak, maar vier weken kan ook prima.

En wist je dat je het in de koelkast weken en in de vriezer zelfs maanden kunt bewaren? Ideaal dus om alvast voorafgaand aan die drukke decembermaand te maken. Let wel op, want om de zoete smaak van spijs te krijgen moet er door de gemalen amandelen wel suiker, dus snoep er met mate van! Liever geen suiker erbij? Gebruik dan een meer verantwoorde suikervervanger als stevia, kokosbloesemsuiker, honing of agavesiroop. Deze zoetmiddelen laten je bloedsuikerspiegel minder snel stijgen dan geraffineerde suiker.

Vul de tekst in
Kies een foto