Pik jij ook een gezond graantje mee?

18 oktober 2014

Brood als basis. Waarom niet? Brood kan namelijk nog steeds een gezonde keuze zijn. Zo levert vooral de volkoren variant ons onmisbare B-vitamines en mineralen. Jammer alleen van die vaak toegevoegde e-nummers, geraffineerde suiker en zout die er wat ons betreft helemaal niet in horen. Daarom gaan wij voor zoveel mogelijk puur natuur én experimenteren we graag met andere graan- en gewassoorten dan tarwe.

Brood bakken doe je van tarwe. Toch? Ja én nee, als het aan Van Maanen ligt. Net als heel veel andere mensen tegenwoordig volgen ook onze bakkers de ontwikkelingen op gezondheidsgebied op de voet. Zo bakken we het liefst zo puur mogelijk en dus met zo min mogelijk toegevoegde e-nummers, zout en geraffineerde suikers en experimenteren we graag met gezonde alternatieven. Zo is er een groep mensen die slecht reageert op de gluten in tarwe, zo zijn er velen die zich beter voelen met spelt, maar ook zijn er mensen voor wie het bakken met andere graan- en gewassoorten niet ver genoeg kan gaan. Maar met welke soorten graan en gewassen bakt Van Maanen eigenlijk?

Uiteraard bakken wij onze broden met tarwe. Maar dan niet zomaar tarwe. Nee, we bakken onze volkoren broden met graan van Nederlandse én eigen bodem. Zo ligt er ergens op een mooie plek in de Hoeksche Waard een prachtig veld met wuivende halmen van een door onszelf geselecteerde soort baktarwe. Boer Bas-Jan Niemandsverdriet houdt het groeiproces hier nauwlettend in de gaten zodat de tarwe op precies het juiste moment geoogst kan worden. Zodat het barstensvol voedingsstoffen en een rijke smaak zit. Door daarnaast zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen te gebruiken, maken we onder meer gebruik van natuurlijke agroranden. Hiermee houden we grip op de belangrijkste basis voor ons bakken.

Oergraan spelt

Daarnaast neemt spelt een belangrijke plek in onze bereidingen in. Steeds meer mensen waarderen dit oergraan dat in tegenstelling tot tarwe niet of nauwelijks veredeld is in de loop der eeuwen en daardoor nog barstensvol authentieke vitamines, aminozuren, mineralen en voedingsvezels zit. Ook is het makkelijker te verteren vanwege een gunstigere glutenverdeling. De complexe (langzame) koolhydraten zorgen voor een langer verzadigd gevoel en maken speltbrood lichter verteerbaar, ook voor mensen met een tarwe-intolerantie. Vergeleken met andere graansoorten heeft het gezonde spelt een hoog eiwitgehalte en is het zeer vezelrijk.

Nog zo’n grassoort in opkomst is haver. Haver bezit bepaalde oplosbare vezels en betaglucanen die de weerstand verhogen en een gunstig effect hebben op het hart en het cholesterolgehalte. Naast een relatief hoog olie- en eiwitgehalte levert deze graansoort tevens een ruime hoeveelheid aan aminozuren en is het beter te verwerken voor onze darmflora dan tarwe. Last van overtollig maagzuur, of onrustig en prikkelbaar? Ook dan schijnt het kalmerende effect van haver uitkomst te bieden! Wij verwerken haver onder meer in ons Spelt-Haverbrood.

Rogge als basisvoeding natuurdesem

Rogge. In Duitsland zijn ze er dol op, maar in Nederland wordt het minder gebruikt. Toch is rogge helemaal zo gek nog niet, want het zit barstensvol vezels, mineralen en andere goede stofjes. Zo heeft rogge, naar men zegt, een positief effect op de bloedsuikerspiegel omdat het effectief werkt tegen inwendige ontstekingen op celniveau en daardoor diabetes type 2 helpt tegengaan. Maar ook werkt rogge goed voor de darmen vanwege de vele vezels en andere spijsverteringbevorderende voedingsstoffen. Reden genoeg om bij Van Maanen ook met dit graan te werken en het als voeding te gebruiken voor onze natuurdesem die aan veel broden, waaronder alle Boulangeriebroden wordt toegevoegd.

Last but not least: boekweit, wat eigenlijk geen graan maar het zaad van een plant uit de rabarberfamilie is. Ideaal dus voor mensen die vanwege hun leefstijl (bv. paleo) of een allergie geen granen willen of mogen eten. Boekweit bevat geen gluten en is een van de beste bronnen van plantaardige eiwitten. Rijk aan vitaminen, mineralen, aminozuren en antioxidanten wat goed zou zijn voor je bloeddruk, cholesterol, bloedsuikerspiegel, hart en bloedvaten. Een heel gezond gewas dus dat onder meer is terug te vinden in ons Polderbruin.

Granen? Méérgranen alstublieft!

En dan zijn er nog onze meergranen broden waar naast volkoren tarwe, spelt, haver, rogge en boekweit ook nog gierst, gerst en mais in zit. Waar mais vooral lekker is vanwege de zoete smaak, is gierst bijvoorbeeld ook best een gezond alternatief. Met een relatief hoog gehalte aan eiwitten, het aminozuur lysine en het mineraal silicium levert het een belangrijke bijdrage aan een waardevolle variantie aan voedingsstoffen. Dat het daarnaast glutenvrij is en weinig darmbelastende stoffen bevat, is natuurlijk mooi meegenomen!

Vul de tekst in
Kies een foto