Plussen en minnen

20 oktober 2016

Na een kop koffie kun jij je net iets beter concentreren en ben je alerter. Dat komt doordat koffie van nature de opwekkende stof cafeïne bevat. Deze stof wordt heel snel door het bloed opgenomen zodat je na een half uur tot een uur de werking begint te merken. Volgens het Voedingscentrum kan een volwassen persoon probleemloos vier kopjes koffie per dag drinken. Teveel cafeïne kan leiden tot een verhoogde hartslag, onrust, angstgevoelens en nervositeit. Maar als je plotseling stopt met koffie drinken kan het gebrek aan cafeïne voor hoofdpijn zorgen.

Decaf dan maar?

Decaf is de afkorting van decaffinated coffee oftewel koffie dat bijna geen cafeïne meer bevat. De koffiebonen worden eerst langdurig in een speciale oplossing gewassen. Daarna worden ze pas geroosterd en vermalen. Als je écht geen cafeïne wilt, neem dan een koffie vervanger als cichorei.

Koffie tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger bent wordt de cafeïne in jouw lichaam langzamer afgebroken dan anders. Het is dus raadzaam om minder koffie te drinken. Ook als je borstvoeding geeft moet je zuinig zijn met koffie. Je geeft de cafeïne namelijk door aan je baby.

De oplossing voor een kater?

Nee, sorry. Koffie neutraliseert alcohol niet en verlaagt ook niet het alcoholpromillage. Als jij je beroerd voelt vanwege een kater, helpt een kop koffie om je even iets beter te voelen. Meer niet.

De goede kant van koffie?

Koffie geeft minder kans op nierstenen. De antioxidanten in koffie hebben een goede invloed op hart- en vaatziekten. Overigens heeft thee hetzelfde effect en zelfs nog iets sterker. En met de herfstbuien in het verschiet is het ook fijn om te weten dat een bakkie troost je helpt om sneller van een verkoudheid af te komen. 

Vul de tekst in
Kies een foto