Snel afvallen? Varieer met brood

20 januari 2016

Generaties Nederlanders zijn opgegroeid met twee broodmaaltijden per dag en een tussendoortje waarin brood eveneens de hoofdrol speelde. Dat heeft niets met een brooddieet te maken, maar met gewoonte. Als het aan diëtiste Eline Zuiderwijk ligt, stappen we van die gewoonte af door bijvoorbeeld als tussendoortje noten, fruit of groenten te nemen. ‘Bij een gezonde leefstijl hoort variatie,’ zegt Eline. ‘En gevarieerd eten waarin alle gezonde voedingsstoffen ruim vertegenwoordigd zijn, is meteen het geheim om af te vallen en op gewicht te blijven.

Op gewicht blijven

‘Mensen die willen afvallen moeten niet een dieet volgen, maar een gezonde leefstijl  aannemen. Je leert jezelf een ander voedingspatroon aan zodat je niet terugvalt in oude gewoonte nadat jij je streefgewicht hebt bereikt. Tegenwoordig is het een trend om geen koolhydraten te eten,’ verklaart Eline. ‘Een van de grootste bronnen van koolhydraten is brood. Mijn ervaring is dat als je gewoon brood blijft eten en daarnaast betere keuzes maakt voor wat betreft andere voedingsproducten, je prima kunt afvallen. Daarvoor heb je geen streng dieet zonder koolhydraten nodig. Het gaat er niet om dat jij in korte tijd je einddoel bereikt door geen brood te eten. Voor je het weet heb je de verloren kilo’s er weer bij. Nee, het belangrijkste is dat jij je streefgewicht behoudt.’

Jodium

Voor Eline staat het onomstotelijk vast dat brood hoort bij een gezond eetpatroon. Ze zal het daarom niet snel zomaar weglaten. ‘Wie een koolhydraatarm dieet wil volgen, schrapt als eerste brood. Maar wat mensen vergeten is dat al decennialang jodium aan ons bakkerszout wordt toegevoegd. Dat kwam doordat in Nederland struma of een opgezwollen schildklier veel voor kwam. Jodium is essentieel voor de goede werking van de schildklier en die is weer heel belangrijk voor de stofwisseling. Zodra brood wordt weggelaten loop je het risico dat je een tekort aan jodium krijgt waardoor je of kunt aankomen of lusteloos wordt.’

Ezelsbruggetje

In Nederland is een groot aantal broodvariëteiten te koop. We vragen de diëtiste welk brood  het beste past bij een gezond dieet. ‘Brood waar veel voedingsstoffen in zitten,’ geeft Eline direct als antwoord. ‘Het is belangrijk dat we brood eten met zoveel mogelijk vezels. Als trucje geef ik mee dat er in de naam van het brood ‘volkoren’ moet staan. Fijn volkoren, grof volkoren, volkoren met zonnepit… hoe meer volkoren, hoe beter. Bij Bakker van Maanen vind je Duinenbrood Volvezel. Dat brood is gemaakt van volkorenmeel. Aan het brooddeeg worden de vezels toegevoegd die bij het malen overblijven. Die vezels zorgen ervoor dat de voeding langzaam wordt verteerd in het lichaam en dat je langer een voldaan gevoel hebt. Dat geldt voor alle volkoren varianten, dus ook voor Volkoren, Volkoren sesam, Volkoren tijger en, alhoewel daar geen ‘volkoren’ in de naam staat, voor alinson. Daarnaast is er bij Handgemaakt, Volkoren van de Molen, een desembrood. Een gezond brood bevat goede vetten en hoe meer pitten en zaden, hoe meer voedingsstoffen.’

De volgende keer dat jij van Bakker van Maanen een brood koopt, kun je het ezelsbruggetje van Eline dus mooi gebruiken. Dan weet je zeker dat je met verantwoord brood thuiskomt!

Tips van Eline

  1. Trek in iets aparts? Beleg een sneetje Duinenbrood Volvezel met een dun laagje zelfgemaakte humus (puree van kikkererwten en sesampasta met kruiden), leg daar dunne schijfjes komkommer op en bestrooi met fijngesneden bieslook.
  2. Wil je afvallen, gebruik dan geen dierlijke vetten, maar goede onverzadigde vetten zoals pindakaas. Als je van vleeswaren houdt, sla dan de vette soorten over en kies voor rookvlees, kipfilet of rosbief. Kun je niet zonder kaas? Neem dan de volvette! En zorg vooral voor veel variatie.
Vul de tekst in
Kies een foto