Steun voor buurtinitiatieven

7 september 2015

Bakker van Maanen doet meer dan alleen brood verkopen. Het bedrijf werkt er hard aan om een band op te bouwen met de buurt waarin de winkels staan. Johan van Maanen vertelt enthousiast over de initiatieven die het bedrijf heeft ondersteund: ‘We vinden het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn en een bijdrage te kunnen leveren.’

Via het team dat in de winkel staat is er contact met buurtbewoners die dagelijks hun brood  kopen. Maar dat contact wil Bakker van Maanen verder uitbouwen. ‘Onze ambitie is dat we maatschappelijk betrokken zijn bij de omgeving. Dat heeft te maken met iets van ons persoonlijk.’ 

Samen met zijn broer Henk-Jan staat Johan van Maanen aan het hoofd van Bakker van Maanen. Beide broers doen veel vrijwilligerswerk en zoeken daarbij altijd naar manieren om maatschappelijke initiatieven te ondersteunen. ‘We doen dat niet vanuit een omzetgedachte of winstoogmerk, maar omdat we het leuk vinden om ergens bij betrokken te zijn.’

Voorraadkast

‘Dit is een voorbeeld van de manier waarop wij betrokken willen zijn bij de buurt. Een ander voorbeeld is Katwijk,’ zegt Johan gedreven. ‘Tijdens de verhuizing van de winkel aan het Bosplein tipte een filiaalleider me. In de buurt van de winkel woont mevrouw Co Viele, die een initiatief heeft opgezet dat de Voorraadkast heet. Zij zoekt verbinding met bedrijfjes of mensen die haar voorzien van etenswaren of andere voedingsmiddelen en geeft die door aan gezinnen die dat nodig hebben. Je kunt het een particuliere voedselbank noemen, maar zij doet meer. Ze geeft ook tijd en aandacht door naar de mensen toe te gaan. Als er een kind jarig is in een gezin en er is geen geld om een taart te kopen dan maakt zíj die taart. 

Wij hebben contact met haar gezocht en nu geven wij het brood – uit de winkel in Katwijk of uit winkels in de omgeving – dat wij die dag niet verkopen aan haar. Zij deelt dat uit onder zo’n 15 tot 20 gezinnen waar de nood hoog is.

Dit is een hele mooie sociale rol waarin zij het initiatief neemt en waarin wij de verbinding zoeken. Zo kun je iets voor elkaar betekenen. Dat geeft kleur aan de buurt, dat geeft kleur aan mensen en daar worden wij heel erg blij van. Het is een vorm van mond tot mond reclame die ook Van Maanen een bepaald beeld geeft: wow, leuk dat ze dat doen! Want het mag ook wel gezien worden. Daarin zijn we eigenlijk heel bescheiden, want we lopen er niet mee te koop. Maar het is wel leuk dat het bekendheid krijgt, niet alleen onder onze eigen mensen maar ook bij onze klanten in die buurt. Het gaat ons niet om omzet, we willen van betekenis zijn!’ 

Stadstuin en kunst

Johan: ‘In Leidsenhage hebben we samenwerking gezocht met een initiatief in de buurt: de Stadstuin. Dat is een plek waar je, middenin de stad, kunt genieten van de natuur. Hier is in het klein nagebootst wat je in de natuur tegenkomt en dat kun je zien als een vorm van educatie.’ Op verzoek van de Stadstuin levert Bakker van Maanen oud brood voor de dieren op de boerderij. En ter gelegenheid van de opening van de verbouwde winkel hebben we een cheque van bijna 500 euro mogen overhandigen aan de Stadstuin.’

In de binnenstad van Leiden opent Bakker van Maanen binnenkort een nieuwe winkel. Ook daar werd gezocht naar een mogelijkheid om verbinding te leggen met een organisatie in de buurt. ‘In deze winkel hebben we ruimte voor kunst’, vertelt Johan. ‘Zo kwamen we bij Uit de Kunst & Vliegwerk. Dat is een unieke combinatie van schilder-, kaarsen- en keramiekatelier en bakkerij in het centrum van Leiden. Tegelijk is het een werk- en leeromgeving voor mensen met een beperking. Zij gaan exposeren in onze winkel en wij bieden hen stageplekken in onze bakkerij en lunchroom.’

Het mag duidelijk zijn dat Bakker van Maanen méér wil zijn dan de bakker in de buurt. We kunnen ons voorstellen dat deze initiatieven jou op een idee brengen. Misschien heb jij wel een suggestie waarmee wij aan de slag kunnen. Vertel het ons gerust. Je weet ons te vinden.

Vul de tekst in
Kies een foto