Zorg voor de ander

9 oktober 2015

Stel dat je het overgrote deel van je leven gewend was om brood van Bakker van Maanen te eten en je verhuist, vanwege je leeftijd, naar een aangepaste woonomgeving. Je legt je neer bij de gedachte dat het eten daar anders zal zijn, tot aan de ontbijttafel een verrassing verschijnt: jouw favoriete brood!

Dennis van der Hoorn is bij Bakker van Maanen verantwoordelijk voor een goed contact tussen het bedrijf en de zakelijke klanten. Trots vertelt hij dat elke ochtend de versgebakken broden niet alleen naar de winkels worden gebracht, maar ook naar verzorgingstehuizen in de omgeving.

‘Wij leveren heel graag aan de verzorgingstehuizen. Daar wonen mensen die vroeger een huis rond de dorpskernen en vlakbij de winkels hadden. Zij vinden het fijn dat zij nog steeds hun vertrouwde Van Maanen sneetje krijgen. Tussen zes en acht uur ’s morgens geven wij vers brood af aan bijvoorbeeld De Wilbert in Katwijk en Bernardus in Sassenheim. We hebben de sleutels van de keukens en leggen daar het brood neer, zodat de vrijwilligers het ontbijt kunnen voorbereiden. ’s Middags om vier uur bestelt de voedingsdeskundige het brood voor de volgende dag en zorgen wij ervoor dat het weer op tijd wordt afgeleverd.’

Ontevreden

De meeste verzorgingstehuizen die het brood van Van Maanen serveren zijn onderdeel van de Marente groep, een zorginstelling voor ouderen met twaalf woonlocaties. ‘Maar we brengen het ook naar tehuizen die daar niet bij horen,’ verklapt Dennis. ‘Bij Marionia in Hillegom waren ze ontevreden over hun bakker. Sinds een jaar leveren wij daar het brood. En ook bij Bloemswaard,’ voegt hij er vergenoegd aan toe. ‘Daarnaast werken we samen met Verscentrum Nederland, een organisatie die de dagelijkse boodschappen bezorgt bij  verschillende zorgcentra.’

Op de vraag hoe het komt dat juist Van Maanen verkozen werd, reageert Dennis laconiek. ‘Van Maanen bestaat al meer dan 108 jaar en levert al heel lang aan verzorgingscentra. Dat is niet vreemd als je bedenkt dat het onze oude klanten waren die verhuisden. En wij wilden hen niet kwijt. Wie bij een bekende bakker brood wil kopen, komt bij Van Maanen terecht. Ik heb contact opgenomen met de locaties en meegedaan met een tender. Dus de verzorgingstehuizen konden kiezen met wie ze wilden werken. Bij de keuze voor Van Maanen was de kwaliteit van doorslaggevend belang. Onze ‘oude’ klanten zijn dik tevreden. Ze vinden de petitfours lekker en we hebben heel veel positieve reacties gekregen op ons Duinenbrood, het merk waar Van Maanen groot mee is.’

Voedselbank Leiden

Niet alleen bij de senioren brengt Bakker van Maanen het brood, maar ook bij de Voedselbank in Leiden. Albert Ruiter, een van de oprichters, is daar erg blij mee. ‘Het is nooit een probleem geweest om brood te krijgen voor de honderden klanten die we hebben, want er wordt ongekend veel aan ons gegeven. Toen we groeiden zei Van Maanen simpelweg: ‘Dan doen we er toch gewoon nog wat bij!’ Dat is fantastisch, want brood is voor iedereen belangrijk en onmisbaar. Met de 1200 broden per week krijgt iedereen een royaal aandeel. En het komt maar zelden voor dat we zonder zitten. Ik weet dat Van Maanen soms extra voor ons bakt, zodat we een klant drie broden per week kunnen meegeven. En af en toe krijgen we iets lekkers toegestopt: een chocoladeletter, kerststollen, kruidnootjes of een tompouce voor de vrijwilligers.’

Delen zit Bakker van Maanen in het bloed. We hopen dat het je inspireert om op de manier die bij jou past, ook iemand een handje te helpen.

Vul de tekst in
Kies een foto